Belangrijk nieuws huisartsenzorg
Op vrijdag 1 juli gaan veel huisartsen staken omdat de druk op de huisartsenzorg steeds verder toeneemt. Onze praktijk is die dag alleen geopend voor dringende zaken.
HANDIGE WEETJES EN TIPS
We merken allemaal dat de druk op de (huisartsen-)zorg toeneemt. De wachttijden aan de telefoon lopen op, praktijken die geen nieuwe patiënten kunnen aannemen, spreekuren die overlopen. De zorg van vroeger is niet meer te vergelijken met de zorg van nu. We hebben vele taken erbij gekregen in de afgelopen jaren door de zorgverzekeraar, waardoor we het werk wat we eerder met 1 arts en 1 assistente deden, nu met een heel team doen en dan nog vaak tijd tekort hebben.
We merken dat er ook vele telefoontjes en vragen bij ons terecht komen, die eigenlijk niet bij ons thuis horen. Begrijpelijk, want het is voor u soms ook moeilijk om te weten waar u aan de bel moet trekken, en de huisarts is dan vaak het eerste aanspreekpunt. Hieronder hebben we een aantal tips voor u op een rijtje gezet om u te kunnen helpen wanneer en bij wie u het beste aan de bel kunt trekken.
* U heeft medicijnen voorgeschreven gekregen, maar hier heeft u vragen over of bijwerkingen van.
In dit geval moet u de arts bellen die de medicijnen voorgeschreven heeft. Dus als dit een arts in het ziekenhuis was, moet u die arts ook weer bellen om dit te bespreken.
* U bent onder behandeling van een specialist, maar heeft vragen over deze behandeling.
Uw vragen kunt u het best stellen bij uw behandelend specialist. Wij hebben vaak niet alle informatie en zijn niet altijd op de hoogte van bepaalde beslissingen of informatie. Het is belangrijk om eventuele vragen of problemen ook bij uw behandeld specialist te stellen.
* U bent verwezen, maar de wachttijden zijn erg lang en u wilt sneller terecht kunnen.
Als huisarts kunnen wij de wachtlijst niet versnellen. Velen wachten net als u op een afspraak en hebben ook veel last. Wij kunnen als huisarts iemand met spoed verwijzen als dit voldoet aan de regels. Als we dit niet gedaan hebben, is het ook geen spoed (u kunt wel heel veel klachten hebben uiteraard) en hebben we ook geen mogelijkheid om de wachtlijst te omzeilen. Wat u in dat geval kunt doen, is wachtlijstbemiddeling bellen van uw zorgverzekeraar.
* U heeft klachten, maar weet niet goed wat u zelf hiertegen kunt doen, of dat u de huisarts moet bellen.
U kunt op thuisarts.nl of moetiknaardedokter.nl kijken voor tips en adviezen wat u zelf kunt doen en uitleg over die klacht, of dat het verstandig is dat u de dokter belt.
* U heeft een verklaring nodig voor een instantie of verzekering.
Als behandelend arts schrijven wij geen verklaringen voor eigen patienten. Onze beroepsgroep KNMG raadt artsen af om dat te doen, omdat dit de vertrouwensband kan schaden tussen u en uw huisarts. Bedrijven, scholen, reisorganisaties of andere partijen mogen ook niet zomaar om medische gegevens vragen. Mocht uw verzekering informatie nodig hebben, is het gebruikelijk dat zij dit zelf bij ons opvragen, met uw toestemming. In andere gevallen moet u bij een onafhankelijk arts een verklaring vragen (bijvoorbeeld bij risicovolle sporten, rijbewijskeuringen anders dan auto, fit to fly verklaring) en hebben wij hier geen rol in. Wij kunnen u hiermee niet helpen en zijn niet bekend met de instanties of artsen waar u terecht kunt.
Wij hopen u zo al iets geholpen te hebben. Ik ben trots op het team van doktersassistentes, praktijkondersteuners en artsen, welke dagelijks voor u klaarstaan, en hun uiterste best doen u zo goed en snel mogelijk te helpen.